Drivtur med Viking

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2019
Januar drivtur med Viking
Vor normale februar tur blev i år fremskyndet til januar fordi da vi bookede turen i begyndelsen af 2018 var de gældende fangstkvoter for februar kun 3 torsk mod en kvote på 5 torsk i januar. Sidenhen blev kvoterne forøget så vi i hele 2019 må fange 7 torsk pr. mand pr. dag.
Vi havde booket hele skibet Juventus til 12 personer med afsejling fra Helsingør 19/1. Men to dage før afgang fik vi meddelelse om at Juventus netop var blevet solgt og at vi i stedet skulle med Viking fra Kulturhavnen. Ingen af os kendte til Viking så vi var jo noget spændt på at se ”dyret”. Det viste sig at være et ganske stort skib med plads til 25-30 mand som hidtil har sejlet med turister men som nu var blevet udstyret til fiskeri. Skibet er ejet af Hans Hagerup og skal sejles af ham i samarbejde med Anders Christiansen, den tidligere ejer af Juventus (og Heidi, som vi har booket til en fladfisketur i oktober).
Både Hans og Anders var ombord så med to skippere måtte det da blive en god tur. Kursen blev straks sat mod Kobberværket, hvor der dagen før havde været gode fangster. Plads var der oceaner af på det store skib så der var ikke problemer med at fange hinandens liner. Vejret var fantastisk med høj klar himmel, stort set ingen vind, ringe strøm og en temperatur omkring +2 gr. Mågerne kredsede som sædvanlig omkring båden og sulerne styrtdykkede fra stor højde ned efter sild og hvad der ellers blev smidt ud når folk rensede fisk. Et imponerende syn. Og fiskeriet gik lige så godt som vejret var, og alle nåede kvoten på 7 torsk. Ikke nogen kæmper, men fine torsk i god kondition. De fleste fik torsk op til et par kilo. Den største på 3,5 kg. blev landet af Jan Wolf. Og så var der jo lige Henrik Klentz som ikke kunne nøjes med at få fisk på krogen. En af mågerne fløj ind i hans line og blev fanget af ophængeren. Det var nu ikke så sjovt, men med hjælp fra sidemanden lykkedes det at frigøre mågen, som ikke led nogen skade. En super dag på Sundet.