Gå til indhold

Brugsanvisning til motor

Leje af motorer

NEPTUN’S MOTORER

START OG BRUG

1) Husk tændrørsnøgle, ekstra tændrør samt knækstifter (kun for 4 HK motoren) på turen. Husk også årer.

2) Vær sikker på at motoren er spændt ordentligt fast på båden. Brug også den wirestrop, der sidder på motoren, som en ekstra sikring, hvis motoren skulle løsne sig.

3) Brug kun benzin med det rigtige olieblandingsforhold, hvis du skal tanke op. Hæld halvdelen på tanken og gem resten til hjemturen. Spild ikke benzin under opfyldning. Hvis det skulle ske så tør det straks op.

4) Påfyld ikke benzin i nærheden af åben ild, tændt cigaret/pibe.

5) Inden du starter motoren så husk at løsne den lille luftskrue på tanken.

6) Den løse benzintank forbindes med motoren ved hjælp af slangen. Pump så med bolden på benzinslangen benzinen frem til motorens karburator indtil bolden føles hård.

7) Træk chokeren ud og træk forsigtigt i startsnoren. Derved kommer der lidt benzin ind i motorens forbrændingskammer.

8) Træk igen langsomt i startsnoren til du mærker modstand når de fjederbelastede paler går i indgreb. Fortsæt så med et jævnt hurtigt ryk, så motoren starter. Hvis motoren ikke starter så prøv igen på samme måde. Lad være med at blive hidsig, og sæt ikke foden på motoren når du trækker. Læg gerne den ene hånd oven på motoren som støtte. Hiv ikke startsnoren ud i fuld længde. Det er ikke nødvendigt.

9) Gentag om nødvendigt startforsøget en tredje gang med fuld choker. Starter den ikke, så forsøg at starte uden choker. Starter den stadig ikke, så vent ca. 5 minutter og gentag startforsøget. Lykkes det stadig ikke, så skru tændrøret af og lad det tørre. Skift eventuelt tændrør.

10) Slip ikke startsnoren efter at have trukket den ud i et startforsøg men følg med hånden starthåndtaget helt ind, så snoren vikles pænt ind på svinghjulet. Skulle du være uheldig at knække snoren, så løft/skru låget af motoroverdelen og få bundet en ny knude på snoren.

11) Når motoren har kørt med choker i kort tid, og trækker jævnt, skubbes chokeren ind.

12) Hvis knækstiften i skruen knækker under sejlads, tages motoren ind i båden. Vend ikke motoren på hovedet, da der så kan løbe vand ind i motorens ”ædlere dele” og en dyr reparation forestår. Tag tændrørshætten af, fjern stumpen og indsæt en ny. Dette gælder kun 4 HK motoren.

13) Ved trolling/dørgning, hvor der sejles ved langsom fart, kan tændrøret blive ”surt”, hvis der sejles i længere tid med denne fart. Inden du sejler ind, bør du derfor ”brænde tændrøret ud” ved at sejle med fuld gas et stykke tid. Mærk også ved trolling om motoren køles godt nok. Bliver den for varm, er der måske skidt i kølekanalerne og fare for at stemplet sætter sig.

14) Husk at sikre dig, at motoren kan vippe op i vippebeslaget, hvis du påsejler en forhindring. Sæt aldrig motorbenet i vandet før der er vand nok under kølen. Efter endt tur vip motoren op, så den tømmes for resten af kølevandet.

15) Fordel vægten i båden rigtigt, så motorkraften udnyttes bedst muligt.

DU MÅ ALDRIG SKILLE MOTOREN OG DYNAMOEN AD.

MEDBRING ALTID ÅRER OG REDNINGSVEST.


Print denne side.


Tilbage til indhold