Gå til indhold

Fisketur med brormand

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2017
Put and Take tur med brormand
Min kære bror Bent-Ole ringede til mig og spurgte om jeg ville med ud at fiske den 24. marts. Han havde læst at der skulle være sat en masse fisk ud i Simons Put and Take sø i Veksø. Jeg kunne godt trænge til en fridag, så vi aftalte at han skulle komme og hente mig. Men ak, min kone var kørt med mine husnøgler så Bent-Ole kørte i for at ”varme op”. Der ventede jo alle de her fisk kun på os; eller gjorde de?
Jeg ankom en times tid senere efter og så Bent-Ole helt nede i den anden ende. Nå, jeg gik derudad med kaffen og basser fra bageren. Jeg klargjorde min 10 fod stang og et gammelt Abu Cardinal hjul som jeg holder meget af, og har fanget mange fisk med. Min bror fiskede med Jigs men jeg lagde ud med en gennemløber for jeg tænkte at jeg ville prøve noget andet. Vi hyggede os med en kop kaffe og en basse uden at der skete noget nævneværdigt med fiskeriet.
I mellemtiden var der kommet ganske mange lysfiskere til, men det var ikke meget der blev taget. Min bror havde set en lystfisker tage en ørred på ca. 4 kg. Nå, tænkte jeg, så må jeg vel prøve noget andet, så efter kaffe gik jeg over til en kobberspinder som jeg havde succes med sidst jeg var i en Put and Take sø. Og der gik ikke mange kast før jeg fik hug. Min bror skyndte sig at hale ind mens jeg lod fisken gå lidt rundt i vandet. Krogen sat rigtigt godt. Heldigvis have min bror taget net med. Efter at fisken havde gået lidt rundt og at jeg havde haft et par forsøg på at få den tæt på, fik jeg den endelig ind til nettet. Pæn fisk på 3,4 kg. Det gav jo blod på tanden og vi fiskede alt det vi kunne. Mig med den ”forkerte” 10 fod stang det ”forkerte” hjul som ifølge Bent-Ole begge var håbløs forældet. Han fiskede med nyt top tunet udstyr. Men han fangede ikke noget. Med sine bemærkninger gav han mig dog en god undskyldning til at opgradere mit udstyr, men det gamle grej kan jo stadig fange fisk! Det er jo ikke stangen og hjulet der fanger fisken men hvad der sidder ude for enden af linen og den teknik man bruger (og heldet!). Men det bedste var at vi hyggede os hele dagen til solen gik ned, og når man så har fisk med hjem, ja så kan man ikke forlange mere.
Jeg vil her lige nævne, at de ørreder vi fanger i Put and Take søer herhjemme ikke har den kvalitet og fight som de ørreder vi fanger på vores tur til Harasjömåla. På facebook kan man se mig fange en af de 5 ørreder jeg tog der i 2016. Den tog udløb på udløb og gav en super fight. Synd at vi ikke i Danmark kan levere samme kvalitet som svenskerne kan. Jeg glæder mig til turen til Harasjömåla i 2017