Sommertur på Øresund

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2014

Forårets og sommerens fisketure

Foråret blev indledt den 3. maj med en fladfisketur med Marianne F fra Hundested. Klubben havde sørget for rigelig med børsteorm til alle – som sædvanligt indkøbt dagen før. Men ved ankomsten viste det sig at ormene var af ringe kvalitet. Halvdelen af dem var ”slatne” og vanskelige at kroge. Gode råd var dyre, men vi fik fat i den lokale kiosk og fik suppleret med rigtig fine orm formedels 500 kr. Så var vi på sporet igen og så var det bare derudad. Vejret var fint, om end lidt blæsende, men fiskeriet gik strygende. Vore 12 mand landede ikke mindre end 165 flade. Det var ikke de største fladfisk i mands minde, men det kan man vel heller ikke forvente på den tid af året. Turens største rundede de 800 gr.
Kystturen til Strandmøllekroen den 14. maj var som sidste år en erstatning for den sidste klubaften før sommerferien. Sidste år deltog 17 medlemmer men i år var vejret rigtig dårligt det meste af dagen, hvilket holdt mange hjemme. Vinden lagde sig dog sidst på eftermiddagen og det blev trods alt til pænt fiskeri for de 5 medlemmer som troppede op. Det blev ikke til havørreder, men 7 torsk og 2 sej blev dog hevet i land.
Sidste års meget succesfulde aftentur med 106 torsk til 12 mand blev forsøgt gentaget i år. Og det var ikke nogen dårlig beslutning. 15 mand troppede op den 18. juni ved Svanemølleværket, hvor Sværd samlede os op. Forventningerne var selvsagt store på baggrund af sidste års fangst og det varede da heller ikke længe før de første fisk blev halet ombord i området omkring Københavns Red. Vejret var perfekt (i modsætning til sidste års regnvejr) og det blev da også til den nette fangst af 170 torsk – over 10 torsk per mand!! Ulf tog den største på 5,3 kg. Og Bent kunne ikke dy sig for at fange en stor rødspætte på pirk!!