Nytårs turen

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2014

Nytårstur med Jaws

Anden Juledag ringede Palle for at fortælle at han var blevet syg. Turen havde været ”udsolgt” og han havde gjort sig stor umage for at komme med alligevel og presset på for og få en plads. Og det endte med at Frank forbarmede sig og gav Palle sin plads.
Vejrudsigten lovede for en gangs skyld godt vejr; højtryksvejr med frost og de lovede først snevejr om aftenen. Det med frosten kunne vi godt skrive under på for termometret i bilen viste minus 7 grader da vi kørte til Helsingør.
Leif holdt selvfølgelig allerede i Nordhavnen, da vi kom derop. Gad vide om han sover ombord.
Da Skipper Peder kom en halv times tid efter, spurgte jeg til om vi skulle ”Bule” eller ”Drivfiske”. Vi skulle ”Drivfiske” og der var ca. en halv times sejlads ned til Kobberværket, hvor vi skulle starte med fiskeriet.
Det var så blevet tid til og holde ”mandtal” og kræve penge ind for turen. Det var mildest talt lidt nedslående. Et medlem mødte ikke op (han var tids nok i havnen men kunne ikke finde skibet) og vores Webmaster havde sovet over sig, så han ikke kunne nå frem i tide. Hans bror, som lige har meldt sig ind, er ved at udtænke en passede straf til ham, udover at han selvfølgelig skal betale for turen. Så vi var lige pludselig nede på 10 i stedet for 13 fra Neptun.
Efter en halv times sejlads startede vi fiskeriet på ca. 30 meter vand ud for Kobberværket. Peder meldte at der stod sild og torsk fra bunden og ca. 6 meter op i vandet. Sildene, nogle af dem i pæn størrelse, var lidt lettere at få til og hugge end torskene. Torskene viste sig og være til mindre og farvede pirke, hvilket var ok, da der ikke var så meget strøm. Vi drev nordover med omkring 0,5 knob.
Alle fik torsk og dagens resultat blev i alt 41 torsk samt en hel del pæne sild. Den største torsk på 3 kg. gik til undertegnede. Turens præmie for største torsk var et fastspolehjul doneret af Forst og Jagthuset. Hjulet blev videregivet til vort nye medlem Andreas Andkilde. Og så var der lige Bent Roark, som fangede en kæmpe søstjerne !!
Sammenholdt med det gode vejr kan man vel ikke tillade sig at klage over denne tur.

hvk