Fladtur med Fyrholm

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2016

Fladfisketur med Fyrholm

Efterårets fladfisketur var fastsat til lørdag 8/10 og vi var 13 mand som mødte op på flydebroen foran Kulturhuset i Helsingør i god tid før planlagt afgang kl. 07:00. Alle lystfiskere og besætning var klar til afgang, men skipperen manglede. Lars Pryds indfandt sig først 07:35! Der var sikkert en god forklaring på forsinkelsen, men der var mange sure miner 
Endnu en gang viste vejret sig betydelig bedre end forudsagt af metrologerne (8-10 m/sek) og vi havde en rigtig fin tur, hvor vinden først begyndte at tage til, da vi forberedte os på at sejle i land ved 11:30-tiden. Klubben havde sørget for rigeligt med børsteorm til medlemmerne.
Som sædvanlig slog Lars’ evner til at finde de rigtige steder ikke fejl og der var fladfisk til alle. Endog hovedsagelig pæne store rødspætter. Der blev taget 121 fladfisk med den største på 750 gr. til Bent Roark, som efterfølgende fik overrakt præmien for ”den største flade” – en fiskebog ”Skælsætninger” doneret af SportDres. Han lykkedes også med at hale en meget stor Ising inden-bords. Desværre fik vi den ikke vejet, men den var virkelig stor. Udover flade blev der taget en hel del småtorsk op til et par kilo.

Lørdag 31/10 stod 13 neptuner ud fra Helsingør med det gode skib Fyrholm med Lars Pryds ved roret. Denne gang drejede det sig om at fange fladfisk – og det blev der gjort.
Det var på forhånd velkendt at strømmen var ret kraftig i Sundet den dag og at fiskeriet kunne blive vanskeligt. Men så er det jo godt af have en super erfaren mand ved roret. En der mestrer at holde båden nogenlunde stabil på trods af en strøm anslået til omkring ¾ knob. Lars startede med at udfordre Disken tæt ved Helsingør men resultatet var magert og selvom der var en rimelig og håndterbar strøm der, nytter det jo ikke noget, hvis der ikke er fisk.
Så skuden blev rettet mod det dybe vand ud for Kobberværket. Masser af flade men vanskeligt for dem i agterstavnen fordi Lars hele tiden, på grund af strømmen, måtte korrigere med skruen. Men for alle andre gik det forrygende. Masser af pæne rødspætter og få ”bifangster” i form af isinger, skrubber, knorhaner og småtorsk – og en enkelt sild.
I alt fangede 13 mand 173 fladfisk og som sagt hovedsagelig rødspætter. Henrik Klentz tog som sædvanlig godt for sig af retterne med flest flade (19 stk.) og også den største rødspætte på 750 gr. Det sikrede ham Stjerneturens præmie for største fladfisk: 270 meter 0,17 mm Spiderwire Ultracast doneret af Forst og Jagthuset på Ulrikkenborg Plads. Støt vore donorer – de støtter os.
Og så til bådrekorden. Selvom det var en fladfisketur fangede Jan B. Nielsen en rød knorhane på ikke mindre en 700 gr. Det er en rigtig pæn størrelse for en knorhane fanget på Sundet. Den tilmeldte vi Fiskeavisens Penn Fathom Cup konkurrencen.