Sildeturen

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2014

”Altmulig-tur” med Skjold

På grund af en faldende interesse for en ren sildetur med præmie til den største sild  prøvede vi i år at dække flere interesser med en tur hvor fokus ikke blot var på sild. Sildeturen sidste år var katastrofal med kun omkring 20 sild til hele båden! Det kan man i hvert fald ikke sige om årets ”combi-tur” som blev lagt en uge senere end sidste år. Vi druknede næsten i sild.
Turen gik med Skjold fra Vedbæk og John som skipper. Han styrede straks efter afgang direkte mod østsiden af Hven, hvor han stoppede lidt syd for Bäckviken og der lå vi så og drev fra lidt syd for til lidt nord for byen. Og det var bestemt heller ikke nødvendigt at søge andre steder hen. Vi simpelt hen ”skovlede” de flotteste høstsild ind. Og masser af ”bifangster” i form af torsk, makrel og mørksej.
Neptun havde 10 mand med på turen men kun 3 talte sildene. Jørgen O. tog 110 sild med hjem, Michael 92 sild og Jan 120 sild. Alle smed de mindste sild tilbage hvor de kom fra. Herudover fangede vi 15 torsk (Leif D. 6 med største på 3,5 kg), 10 makrel (Jan med den største på 730 gr.) og en enkelt sej til Henning L.