Harasjömåla maj

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2017
                                                 Dårligt vejr men OK fangst i Harasjömåla

Vi havde lejet Fiskeringens hytte i Mörrum fra søndag den 7. til torsdag den 11. maj med henblik på tre dages fiskeri efter ørreder i Harasjömåla. Sidste år var jo en kanon succes med over 100 kg. ørreder til 10 mand på tre dage!
I år var vi 8 mand tilmeldt og vi havde booket tre dages fiskeri i Mjöldrängen, som er en af de to søer, hvor der udsættes store ørreder. Fire mand havde ønsket også at have lejlighed til at fiske fra båd mens 4 kun ville fiske fra bredden. Så der blev booket 2 både til deling.
Michael og Bent-Ole var så ihærdige, at de absolut også ville fiske om søndagen så de tog hjemme-fra så tidligt, at de stod klar ved søen søndag morgen kl. 06:00. Det skal bemærkes at der er 2 timers kørsel fra Malmø til Harasjömåla! Her er Michaels beretning om søndagens fiskeri:

Min bror og jeg valgte at tage til Harasjömåla for at fiske før de andre fra klubben. Der var lovet godt vejr så vi pakkede vores biler og kørte kl. O2 søndag morgen for at være klar til at fiske kl. 06. Vi ankom til Fiskecamp kl. 05.20 for at hente vores fiskekort i skabet. Men der var ingen fiskekort, så vi skrev en seddel og lagde penge i skabet og kørte så ned til Mjöldrängen for at fiske. Senere på dagen kom chefen for Fiskecamp, Håkon, og fortalte at nogen havde stjålet vore fiskekort og fisket ovre i en anden sø, hvor de så også havde prøvet at stjæle en båd. Hvad de ikke vidste var, at Fiskecampen er overvåget og at de var taget på overvågningskameraer, så der er gode chancer for at tyvene bliver fundet. Bent-Ole og jeg fiskede fra kl. 06 til 17 tiden. Bent Ole fik en ørred på godt 3 kg og jeg fik 3 på henholdsvis 1,7 kg 2,5 kg og 3,4 kg, hvilket må siges at være rigtig pænt. Vi havde det super sjovt og som altid er klubturene til Harasjömåla nogle jeg sætter meget stor pris på. Og jeg glæder mig allerede til næste år.

I løbet af søndagen ankom så resten af holdet, men desværre måtte Frank melde fra pga en rygskade og Hans kom først om onsdagen. Huset var gjort pænt rent og græsset slået af de tidligere lejere, som forlod huset kort før kl. 16. Affaldsbeholderen var helt fyldt, hvilket jeg bemærkede for det afgående hold men de sagde at den allerede var fyldt, da de ankom. I modsætning til forskrifterne fandt vi tomme dåser i affaldsbeholderen. Det er noget svineri når opslag i huset tydeligt pålægger lejerne selv at fjerne tomme dåser inden afrejse og når mulighederne for at fjerne almindeligt affald er begrænset af en enkelt lille affaldsbeholder . Efter aftale med Fiskeringens Husudvalg fjernede vi en gammel grøn sofa. Den nye er rigtig god men vi manglede et skab og nogle glas.
Søndag aften hyggede vi og aftensmaden, en lækker hjemmelavet gryderet lavet på nakkekam, cocktail¬¬pølser og champignon, blev serveret af Bent Roark. Og efter Tiramisu til dessert blev der også tid til en Irish Coffee inden sengetid . Forventningerne til morgendagen var høje.
Mandag morgen startede kampen. Vejret var overskyet med en let vind, men det var ganske koldt. Ikke desto mindre var der god fangst med 4 ørreder til Henrik, 2 til Michael, 2 til Bent-Ole og 1 til Andreas. Vi fiskede igennem og indtog frokosten i form af grillstegte pølser, brød og kartoffelsalat i læskuret ved søen. Aftensmaden blev til selvlavet smørrebrød.
Der var frost natten til tirsdag og dagen var kold med tiltaget vind, regn og ind imellem let hagl. Ikke specielt behageligt. Men der blev alligevel taget fisk – Henrik, Michael, Bent-Ole, Andreas og Bent tog en ørred hver. Menuen fra mandag for såvel frokost som middag blev gentaget om tirsdagen.
Onsdag var også en kold dag med regn og kraftig vind. Dagens fangst blev 3 til Henrik, 2 til Bent-Ole og en enkelt til Andreas. Og så var der lige en lille gedde til Henrik. Pga. sygdom i familien kom Hans først om onsdagen men nåede ikke at fange noget. Og for tredje dag i træk måtte jeg selv forlade søen uden fangst . Dagen rundedes af med en dejlig hjemmelavet mørbradgryde serveret af Henrik. Og igen blev der tid til en lille Irish Coffee inden sengetid 
Resultatet for turen blev at 6 mand i 3 dage fangede 20 ørreder på tilsammen 57,1 kg med den mindste på 1,7 kg. til Michael og de 2 største på 3,5 til henholdsvis Henrik og Bent-Ole. Hertil kommer selvsagt de fisk, som Michael og Bent-Ole fangede om søndagen, som var periodens vejrmæssigt bedste dag.