Sommer aftens turen med Klubben

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2020
                                                            Aftentur med Fyrholm

Man skal være i god tid når man arrangerer fisketure med populære både på populære tidspunkter så i lighed med tidligere lejede vi allerede i det sene efterår 2019 turbåde og reserverede pladser på turbåde for hele 2020. Det gjaldt selvsagt også klubbens eftertrag-tede aftentur fra Kalkbrænderi¬havnen i juni måned.

Og så kom Corona Pandemien og alt blev lukket ned i begyndelsen af marts måned. Turbådene måtte indstille fiskeriet og senere, da forbuddet blev afløst af stramme restriktioner, måtte de kun sejle med 8 lystfiskere på hver tur. En frygtelig situation for bådene som først mistede al indtjening og senere sejlede med kun 8 lystfiskere for blot at dække nogle af de faste udgifter. Nogle passione¬rede lystfiskere samlede penge ind på nettet for at støtte bådene – et prisværdigt initiativ.

Vi havde lejet Fyrholm, som under normale forhold har tilladelse til at sejle med 36 lystfiskere, til en aftentur den 17. juni. I slutningen af maj blev restriktionerne lempet og Fyrholm fik tilladelse til at sejle med 27 lystfiskere men allerede på det tidspunkt besluttede vi, af hensyn til komforten og for at gøre det nemmere at holde god afstand, at vi ikke ville acceptere flere end 20. Turen var en stjernetur med præmie til den der fangede den største torsk og klubben ydede et betragteligt tilskud så medlemmerne kun betalte 150 kr. mens medlemmernes gæster måtte slippe 300 kr.

Vi mønstrede 19 mand og en enkelt kvinde og humøret var højt og forventningerne store. Vejret var perfekt med enkelte drivende skyer, temperatur omkring 20 gr. og en svag vind. Klokken 17:00 sejlede skipper, Martin Hubert, de godt 20 minutter ud til skrænterne omkring Københavns red og der blev vi til han vendte skuden mod havnen omkring kl. 21:30. Turen sluttede med en meget smuk solnedgang på vejen ind. Alle fangede flotte sommertorsk og alle fangede den tilladte kvote. Den største torsk på 3,1 kg. blev landet af Henrik Klentz som fik overrakt præmien i form af 1 Abu Garcia GT 30 pirkestang doneret af Forst & Jagthuset, Ulrikkenborg Plads 2, 2800 Kongens Lyngby.
Som kuriosum kan nævnes at Henning ”blik” ikke kunne nøjes med torskene. Han halede også en komplet fiskestang med hjul op fra bunden. Grejet var i bedste stand. Stang og hjul var øjensynligt tabt fra Fyrholm kun 3 dage tidligere.